Øget opmærksomhed – hos hvem?

I en artikel på Danmarks Radio’s hjemmeside prøver formanden for de nordjyske socialrådgivere, Mads Bilstrup at forklare den seneste tids afsløringer med at socialrådgiverne er blevet bedre til at udføre deres arbejde.

Det er da glædeligt – hvis det var sandt.

Mon sandheden derimod ikke ligger i at plejefamilier og anbringelsessteder ligger i en hård og ubarmhjertig kamp om at få de unge i en tid, hvor at kommunerne på grund af et stigende økonomisk pres, interesserer sig for hvad som virker og især hvad som ikke virker. Et meget stort antal af de anbragte børn og unge er blevet hjemtaget baseret på grundige evalueringer. Det har medført at der er lukket en del behandlingshjem og opholdssteder. Plejefamilierne har vist sig dygtigere til at tage markedsandele fra de samme.

Der er ingen tvivl om at medierne og de produktionsselskaber som vil afsløre de gængse forhold i branchen har lette vilkår idet at der er mange der er parat til at finde skidt på hinanden.

Det har intet med at gøre om socialrådgiverne er blevet bedre til at spotte dårlige forhold under selve anbringelsen.

Et eller andet sted så er det forfærdeligt at der skal en presset økonomi til før at socialrådgiverne antager en anden politik end “ude af syn – ude af sind” om de anbragte børn.

Vil det hjælpe at flytte tilsynet?

Nej det vil det ikke. Tidligere anbragte og ansatte på behandlingsstedet Atlantis i Næstved har fortalt hvordan at de tilsynsførende blev budt på kaffe og kage på forstanderens kontor suppleret med meget korte spørgsmål til børn udvalgt af ledelsen.

At lade staten eller regionerne overtaget tilsynet vil ikke give et bedre tilsyn. Kynisk betragtet er det kun en fortsat presset økonomi, der vil motivere kommunerne til at yde et tilsyn, som betyder rimelige levevilkår for de anbragte børn.

Trist – men det er vilkårene for anbragte børn i Danmark anno 2011.

Kilde:
Socialrådgivere: Vi er blevet mere vågne (Søren K Nielsen, Danmarks Radio, 5. december 2011)

5 kommentarer

Filed under Artikel

5 responses to “Øget opmærksomhed – hos hvem?

  1. ditte

    Blev du hørt om din mening om anbringelsen?
    NEJ.
    Hvordan fandt din sagsbehandler frem til stedet?
    HVED JEG IKK.
    Hvordan føler du at din sagsbehandler udførte sit arbejde?
    SKIDE DÅRLIGT.

    Var Du anbragt hos en plejefamilie eller på en institution/kostskole?
    PÅ INSTITUION.
    Hvis det var på en institution eller på kostskole, hvad var navnet på den?
    ATLANTIS .
    Hvad er din bedste erindring?
    NÅR JEG SKU I SKOLE.
    Hvad er din værste erinding?
    NÅR JEG BLIV SAT A OG SKU GÅ MEGA LANGT FOR AT KOMME OVER TIL HUSET DET GJORTE DE LIGE MEGET HVOR MAN VAR OM MAN HVAR I FRANKRIG/ SVERIGE ELLER NORGE SÅ SKU MAN SELV FINDE HEN TIL DET HUS DE HADE LEJET.

    Hvordan var værelsesforholdene? Var det enkeltværelse eller skulle der deles?
    DET HVAR ENKELT.

    Kunne du ringe til din sagsbehandler under anbringelsen?
    NEJ SLET IKK DET VAR KUN PEDAGOERNE DER TALTE ME DEM.
    Kunne du ringe til dine forældre under anbringelsen?
    JA HVIS MOR LAVEDE EN AFTALE ME LEDEREN.

    Hvis du ville klage over en bestemt ting, var der så en formel klageprocedure?
    NEJ DET KU MAN SLET IKK
    Hvilke former for straf kunne Du blive udsat for?
    AT BLIVE KØRT LANGT VÆK OG SKU GÅ HJEM / BLIVE STIKKET I LÅRET ME EN GAFFEL HVIS MAN TABTE DE PUDER MAN HADE UNDER ARMENE OG PÅ RYGGEN
    Prøvede du at stikke af? Hvis Ja, så fortæl hvordan at det gik?
    JA MANGE GANGE MEN BLIV ALTID FANGET SÅ BLIV JEG LUKKET INDE PÅ LOFTET ELLER I KÆLDEREN FUCK HVOR VAR DET MØRKT.

    Hvordan blev du udskrevet?
    DET BLIV JEG DA JEG HVAR 17 ÅR DER SKU JEG FLYTTE TIL DET FEMTE STED.
    Var der en plan for hvad der så skulle ske?
    NEJ SLET IKK.
    Har du kontakt til nogle af dem, Du var anbragt sammen med?
    JA EN SMULE.

    • Tak for din kommentar.

      Atlantis må have været et gruopvækkende sted. Det er trist at forhold som disse ikke engang medførte en politi-undersøgelse. Atlantis var en af de steder der blev registreret først på Fornits Wiki som er en international database over opholdssteder og behandlingshjem, der behandler børn mindre godt. Her er et link:

      • ditte

        ja men det svære gjorte komunen intet selv om naboerne klagede først efter jeg flyttede hjem fra mit femte sted og jeg bode på atlantis fra jeg var 8 år til jeg bliv 17 og jeg tænker heletiden på den gang og det går mig meget på men har prøvet at takle det sammen me min mor har jeg prøvet at glemme det men det er svært og detsvære har jeg svært hved at kontakte andre mennesker ansigt til ansigt men jeg er god til at skrive me dem i stedet for for er stadig bange for at bare gøre den minste forkerte ting er bange for at blive straffet og det har jeg været siden jeg flyttede det hænger stadig hved og nu er jeg detsvære 24 år

      • Jeg vil anbefale dig at tage kontakt til Baglandet eller Tabuka.

        Det er foreninger som primært beskæftiger sig med tidligere anbragte. De kører helt deres eget løb med statstilskud uden om kommunerne.

        Og der er desværre mange der som Dig føler at kommunerne langt fra har været oppe i gear. De har fundet frirum og rådgivning der.

        Du kan finde dem på nedenstående adresser:
        http://www.tabuka.dk
        http://www.baglandet.net/

        På grund af etiske retningslinjer i vores organisation må jeg ikke mødes med tidligere anbragte personligt. Jeg håber derfor at du via kontakt til ovenstående organisationer finder hjælp.

  2. ditte

    Helt i orden jeg kontakter dem me det samme mange tak for rådet

Skriv et svar

