Operation X: De sociale plattenslagere – del 2

Operation X afdækkede 3 steder vi som vi ikke har indlæg om tidligere.

Vi vil derfor lave nogle indlæg med opfordring til tidligere anbragte om at fortælle hvordan at det var bo de pågældende steder.

Vi har ikke nogle data om opholdsstedet i Haslev. Vi vil indsamle oplysninger inden at vi laver et indlæg om det pågældende sted.

Opholdsstedet Plantagen havde ikke i kikkerten. I modsætning til HEAL-online som vi arbejder med i USA så har vi ikke kapacitet til at gennemgå de forskellige institutioners økonomiske konstruktioner ligesom vi af hensyn til registertilsynet heller ikke kan lave en liste over ansatte på de forskellige opholdssteder. Det stækker naturligvis vores muligheder for at hjælpe anbragte børn, men det er nu engang de vilkår vi opererer under.

Granhøjen skrev Ekstra-bladet om tilbage i 2002. Intet skete hos de kommuner der havde tilsynet. Nu 9 år og 33 millioner i egenkapital senere er tingene uændret.

Vi vil takke TV2 for oplysningerne. De bekræfter hvad vi hele tiden har haft mistanke om. Vi frygter blot at de enorme summer ikke alene går til ejernes lommer men også bliver brugt til at pleje kundeinteresserne hos de involverede sagsbehandlere i en grad som går ud over hvad man vil betegne som almindelig marketing. Udsendelsen er en start, men gryden skal holdes i kog. Ellers forsvinder medieinteressen og de anbragte børn svigtes på ny.

Kilder:

2 kommentarer

Filed under Artikel

2 responses to “Operation X: De sociale plattenslagere – del 2

  1. Lotte

    Jeg har selv tidligere var anbragt på opholdsstedet Plantagen og er utrolig glad for at der nu 10 år senere (bedre sent end aldrig) endelig bliver sat fokus på det der sker. Jeg føler en stort omsorgssvigt fra Plantagen side. Det er fint at borger nu ser hvad deres penge kan risikere at blive brugt på, men tænk hvor mange børn der bliver glemt. Jeg mindes ikke mange timer alene med pædagoger. Det meste af min tid på Plantagen søgte jeg tilflugt hos mine veninder og deres forældre, som jeg i dag er meget taknemmelig for at de tog hånd om mig, gratis!
    Jeg håber virkelig at der nu vil blive kigget nærmere på opholdsstederne.

  2. Jeg, kan som tidligere beboer berette om en ulykkelig tid af min barndom som jeg idag 20 år efter mindes med forfærdelse.
    Når jeg henvendte mig til myndigheder, eller andre voksne troede man ikke mine ord om disse ufattelige tilstande. Jeg var blot 14 år gammel og blev lovet trykhed og omsorg på dette Socialpedagogiske opholdssted som det hed den gang. Det blev til et liv i frygt og ensomhed, uden noget som helst af al det som blev lovet. Musik skolegang trykhed. Derimod blev jeg som direkte konsekvens af min anbringelse på Granhøjen tvunget til et liv på gaden, der startede fra dag et da jeg hver 14. dag ikke havde noget sted at tage hen når Granhøjen holdt weekend. Jeg blev taget ud af skolen og brugt som arbejdskraft som nedriver, murearbejdsmand, og andet hårdt fysisk arbejde og det var til en løn på ca. 3 kr. i timen. Penge som også skulle bruges til mad. Jeg kan blive ved, og har mange grusomme minder, men stopper for nu. Bliver de kyniske mennesker – Grete Mikkelsen og Torsten Mikkelsen – og hele deres grådige slæng stoppet en dag? Nok ikke før at de totalt inkompetente ansatte i de forskellige kommuner bliver fyret og ikke mindst tilsynsmyndighederne begynder at gøre deres arbejde.

    Hvis i vil vide mere er i velkomme til at kontakte mig på nedenstående mail.

Skriv et svar

