Seden Enggård

I 2009 kom det frem at beboerne på denne døgninstitution var blevet en belastning i lokalområdet uden at personalet tilsyneladende greb ind. Af den årsag blev opholdsstedet registreret på Fornits Wiki. I 2011 blev det oplyst at institutionen ville lukke – angivelig på grund af at færre blev henvist til døgnophold af de sociale myndigheder.

Har Du været anbragt på Seden Enggård vil vi gerne høre om Din oplevelse. Her er nogle spørgsmål til inspiration.

Før anbringelsen:

  • Blev du hørt om din mening om anbringelsen?
  • Hvordan fandt din sagsbehandler frem til stedet?
  • Hvordan føler du at din sagsbehandler udførte sit arbejde

Under anbringelsen:

Generelt

  • Var Du anbragt hos en plejefamilie eller på en institution/kostskole?
  • Hvis det var på en institution eller på kostskole, hvad var navnet på den?
  • Hvad er din bedste erindring?
  • Hvad er din værste erinding?

Bo-forhold

  • Hvordan var værelsesforholdene? Var det enkeltværelse eller skulle der deles?

Kommunikation

  • Kunne du ringe til din sagsbehandler under anbringelsen?
  • Kunne du ringe til dine forældre under anbringelsen?

Konflikter

  • Hvis du ville klage over en bestemt ting, var der så en formel klageprocedure?
  • Hvilke former for straf kunne Du blive udsat for?
  • Prøvede du at stikke af? Hvis Ja, så fortæl hvordan at det gik

Efter anbringelse

  • Hvordan blev du udskrevet?
  • Var der en plan for hvad der så skulle ske?
  • Har du kontakt til nogle af dem, Du var anbragt sammen med?

Kilde:
Døgninstitutionens datablad på Fornits Wiki
Seden Enggård: Lukker øjnene for vold og trusler, TV2 Fyn, 22. september 2009
Seden Enggård, Facebook gruppe

5 kommentarer

Filed under Døgninstitution

5 responses to “Seden Enggård

  1. Anonym

    Jeg nåede at bo der omkring et halvanden års tid fra jeg var 13 til 15 og der var gode tider og dårlige tider men vil ikke sige jeg lærte noget af det. Der var altid konflikter i vores gruppe , vi var kun piger i en gruppe oc var altid uvenner på tværs. Og pedagogerne mente altid vi skulle klare det selv og det endte 2 gange for mig i slagsmål. De unge røg hash i lange baner uden pedagogerne rigtig gjorde noget jeg kan huske vores straf hvis vi afleverede en positiv thc test skulle vi ringe hjem selv og fortælle vores forældre det! Hvilket jeg nemt kunne gøre da jeg vidste min mor ikke ville sige noget til det! Jeg gik os på den skole der tilhører stedet og den første meget lange tid lærte jeg intet som helst, lærene sad og drak kaffe og spillede backgammon med os ellers så vi film eller lign. Eleverne styrede det hele. Jeg spurgte en gang lederen for selve skolens leder om jeg måtte komme på seden skole fordi jeg ikke selv syntes jeg fik noget ud af deg men det måtte jeg ikke for hun mente at det ville jeg ikke få nogt ud af, selvom jeg har gået i folkeskole fra børnehaveklasse! Min sagsbehandler hørte jeg aldric fra det var claes lydholm fra valby kommune og han var mere eller mindre uinteresseret i hvordan jeg havde det! Og havde ikke andre muligheder end at blive anbragt der

    • Rikke Nielsen

      Hej. Jeg har så ikke boet på Seden Enggaard, men arbejdet der. Jeg er lærer og arbejdede til daglig i skolen. I daglig tale blev jeg kaldt for “mormor”. Nu ved jeg ikke, hvornår den elev som skriver her har boet på S.E. Men det er ikke alt sammen rigtig. Jeg har i hvert fald gjort meget ud af at samtale med pigegrupperne, Som udgangspunkt skal de også¨selv prøve at løse det ved hjælp af nogle “redskaber” de har fået. Men som regel blev der samlet op på det. Og ja, det kan gå galt, som det gjorde nogle gange. Der er dog altid blevet grebet ind. Jeg ved endda at der blev lavet et forum, hvor netop pigerne skulle mødes hver torsdag aften. Problemet var bare at de ofte var i konflikter med hinanden, så de mødte ikke alle op.
      Vil give personen ret i at der blev spillet Backgammon, drukket kaffe, set film, spillet fodbold med mere. Til historien skal det så også lyde at mange af vores elever var ekstrem udsatte og ofte ikke havde gået i skole i nogle år. En undervisning på 45 min magtede de ofte ikke. Eller ikke gad, hvis man vil bruge det begreb. Jeg har dog i den periode haft de unge til eksamen, og mange af dem har da også bestået.
      Med hensyn til hashen kunne der godt være gjort noget mere. De kunne nogle gange ikke få udlevret deres lommepenge, så var det den voksne, der købte ind for den unge. Som ansat på en institution kan det være svært at sætte restriktioner op når de ryger hash, for du kan ikke gøre ret meget. Fordi du fortæller den unge at det er dumt at ryge stopper den unge jo ikke selv. De unge kender også konsekvenserne ved at ryge eller tage andre stoffer. Det er ligesom en alkoholiker. Når den unge vil stoppe med at ryge hash, så gør de det.
      Det var lige lidt fra en ansat, som har været glad for at arbejde med de unge, og stadigvæk har kontakt med en dekl af dem. De vil altid være i mit hjerte:o)

      • Anonym

        Jeg har Bode på seden enggård fra jeg var 14 til 17, og det har været godt for mig at bo der.. Selvom jeg hadet det nogle gange, så ved jeg i dag, at hvis jeg ikke havde bordet der, var jeg end som narkoman, jeg fik min 9 klasse, og de hjælp mig vider. Jeg bordet det fra år 2000 til 2003.. Det var slet ikke så slemt da jeg gik der, vi havde det faktisk ok der. Jeg er virkelig ked af det ikke hedder seden enggård, mere. Mormor du var god.

      • Anonym

        Rikke hvordan du har oplevet det kontra hvordan en elev har oplevet det syns jeg ikke du kan svare på🙂 jeg skrev det var gode tider men det var os mange hårde. Oh netop når man har med unge at gøre som har været kriminelle etc syns jeg bestemt ikke man lader dem klare konflikterne selv, det var jo netop sådan nogle som os der havde brug for at nogen greb ind ved konflikterne. Men nok om det syns alle har ret til sin mening, det var trods alt mig der boede der så at du siger ikke alt er rigtigt er dit syn på det som pedagog og voksent menneske men jeg var elev boede der 24/7 og var teenager den gang så det var mit syn på det

  2. NONYM

    Seden E skiftede bare navn. stadigvæk under ungdommens vel og samme leder … kedelig men grusomt for børnene og deres familier

    Pres på børneinstitutioner
    28. nov. 2012 08.18 Odense
    Siden 2010 har kommunerne lukket 19 døgninstitutioner for børn og unge landet over for at spare penge.
    Og det betyder, at der nu er et øget pres på en række fynske døgninstitutioner.
    En af dem er Ny Møllegaard ved Odense, der bygger til. Forstander Gitte Callesen siger:
    – Vi har udvidet og udvidet og udvidet, siger hun.
    Fra fire til 25 børn
    For et år siden var der fire børn anbragt på Ny Møllegaard. I dag er tallet steget til 25. Også flere andre fynske døgninstitutioner oplever øget efterspørgsel på pladser.
    Ifølge Gitte Callesen skyldes det, at de få tilbageværende institutioner har været gode til at tilpasse sig.
    – Vi har lavet en prismodel, der gør, at det bliver billigere for kommunen, jo mere barnet selv kan klare, forklarer hun.
    Gitte Callesen regner med at Ny Møllegaard skal udvide igen næste år.

    http://www.dr.dk/P4/Fyn/Nyheder/Fynogoeerne/2012/11/14/160947.htm
    http://www.dr.dk/P4/Fyn/Nyheder/Fynogoeerne/2012/11/14/164909.htm

Skriv et svar

